Pociąg nocny w Paryżu 1959 – 2012

by cherryfull

Noc, przedział sypialny w pociągu, ona i on, zraniona miłość, zbrodnia i nic nie jest oczywiste.

27 kwietnia, w kinie Balzac odbyła się premiera odrestaurowanej kopii filmu „Pociąg” Jerzego Kawalerowicza, dzień później wszedł na ekrany kilku kin w Paryżu. Niech mu się pięknie wiedzie.

Moja historia z tym filmem jest całkiem świeża. Zobaczyłam go po raz pierwszy zaledwie 3 miesiące temu. Przedtem znałam jedynie tytuł, reżysera, wiedziałam,że główną rolę gra Leon Niemczyk, że jadą pociągiem,ale nic poza tym, a tymczasem…arcydzieło! Sądząc po recenzjach, które ukazały się po wtorkowej premierze w niektórych francuskich mediach, nie jestem w mojej egzaltowanej opinii odosobniona.

Scenariusz, zdjęcia, muzyka – najwyższej próby. I gra aktorów, giganci epoki. Oprócz świetnego Niemczyka, występuje też Zbigniew Cybulski (jakie dramatyczne wydają się dziś te sceny, kiedy aktor prawie wypada z pociągu), ale to jeszcze nic, bo obaj ci znakomici aktorzy zostają zdominowani przez trzy fantastyczne aktorki. Lucyna Winnicka w głównej roli enigmatycznej Marty, Teresa Szmigelówna w roli uwodzicielskiej żony adwokata i Helena Dąbrowska jako konduktorka, swoim talentem, klasą i urodą (która dzięki nowej kopii, uderza jeszcze bardziej) nie pozwalają oderwać od siebie oczu. Hipnotyzują.

Kto może niech się spieszy do kina, a reszta nich zdobywa na własną rękę, no bo popatrzcie sami:

Cienie wychodzą na światło dzienne. Scena, kiedy pociąg dojeżdża do celu, na Hel, nadmorski krajobraz na zawsze zostaną mi w pamięci. Poza tym, jest jeszcze smaczek – to jedyny film, jaki widziałam do tej pory, w którym pojawia się nazwa Starogardu Gdańskiego, starogardzianie, uważajcie  w pierwszych 10 minutach filmu!

Warto dodać, że film wszedł na ekrany w Paryżu, dzięki dystrybutorowi Unzéro Films i Instytutowi Polskiemu. A miłą atmosferę podczas premiery, a szczególnie w trakcie mini koktajliku po, zapewnili pracownicy kina Balzac:

Cinema Balzac, 1 rue Balzac, Paryż 8.

Tym, którym język francuski nie jest straszny, wklejam link do jednej z recenzji:

http://blog.slate.fr/projection-publique/2012/03/28/train-de-nui-de-kawalerowicz/

Odbiór.

P.S. Wklejone kadry z filmu pochodzą ze Stopklatka.pl.

